Tentaångest!

Igår kom jag på en sak. Jag har första tentan nästa fredag, det är om 11 dagar! Har massor av skittråkig litteratur att läsa om olika etiska teorier och filosofer. När kommer jag någonsin stå där som färdig syrra och tänka "Hmm, ska jag handla dygdetiskt eller konsekvensetiskt i denna situation? Eller kanske pliktetiskt?" Förstår inte varför vi ska hålla på och lära oss en massa detaljer, känns som högstadiet och rabblandet av årtal från diverse krig. Är det inte bättre att vi lär oss hur vi ska handla istället för att fokusera på vilken stolle på 1500-talet som filosoferade om vad? Tror nog att patienterna skiter blankt i om vi kan citera Descartes eller inte så länge vi behandlar dem som människor och vet hur man tar hand om dem.

Känns som jag kommer ha glömt hälften nån timme efter tentan, typ som årtalen från andra världskrigen har försvunnit ur min hjärna. Det viktiga är väl att jag vet VAD som hände, inte NÄR.

Känns sjukt onödigt!

Ångest!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0