Sönderstressad praktikant!

Om det är några som undrat vart jag tagit vägen den senaste 1-1½ månaden så kan jag ju berätta att jag sedan mitten av december har suttit med näsan i min enorma anatomibok och försökt få in nåt i huvudet. Några dagar innan tentan som jag skulle skrivit 22/12 så insåg jag att det inte var någon ide. Hade varken köpt julklappar eller hunnit plugga tillräckligt och för att undvika att jag somnade vid julbordet på julafton så sket jag helt enkelt i det. Sedan har jag försökt börja igen under hela januari, men det har varit två andra tentor och ny terminsstart, vilket innebar två nya kurser samtidigt. Fick för mig att det inte var så mycket att plugga till dom två första veckorna (v. 4 och 5) så då skulle jag väl hinna till omtentan som är nu på fredag. Men nä det gick inte, massor att läsa, seminarier, information inför praktik, jobb, och en sambo som fyllde 25 i söndags. Så på fredag får jag gå dit och skriva det lilla jag kan och sen får jag kombinera praktiken med plugg. Så om det fortsätter bli glest mellan inläggen ber jag om ursäkt i förväg, jag har helt enkelt inte tid! Jag kollade min bloggkoll idag och jag hade inte mindre än 85 olästa inlägg från olika bloggar (så värst många bloggar har jag ändå inte)!!

Jag började min praktik igår, eller den började på riktigt idag. Hamnade på Ortopedavdelning 64 på SöS. Min första dag har varit otroligt förvirrande men ändå väldigt kul! De senaste dagarna har jag kännt hur paniken tilltagit mer och mer vid tanken på att jag faktiskt kommer lära mig att sticka folk och sätta katetrar. Men efter idag har det lagt sig litegrann. Fick träna på venprovtagning på dockor och fick även dra ut några venkatetrar på en patient och koppla på en blodtransfusion! Det är skönt att man fick börja göra saker direkt, även om det inte var något jättesvårt moment. Kul att göra något praktiskt för en gångs skull, annars har dagen mest varit förvirrande när jag suttit med på ronder och irrat runt där på avdelningen och försökt få nåt grepp om vad som ska göras. En sak som jag överraskade mig var hur bra koll min handledare hade på allt. Hon hade trots allt bara jobbat i snart ett år som leg. ssk. En annan tjej hade jobbat 4 månader sen hon fick legitimationen. Kommer jag va sådär bra efter 4 månader som färdig syrra? Man får ju lite panik. Men samtidigt är det ju faktiskt bara första praktiken och 2½ år kvar av utbildningen så jag borde väl inte oroa mig. Alla jobb är ju förvirrande i början.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0